Wat is dit voor een viooltje?

Zie de afbeelding.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie afbeelding

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een bosviooltje. Ze groeien eigenlijk in het wild, en verspreiden zich spontaan. Als je een beetje 'geoefend' bent, kun je ze, als ze in het voorjaar uit verspreide zaadjes te voorschijn komen, herkennen aan de blaadjes. Je kunt ze dan voorzichtig uitgraven, en op een andere plaats zetten, b.v. in een groepje bij elkaar.

Het beste antwoord

De kleinbloemige tuin viooltjes zijn allemaal kruisingen, tussen wilde viooltjes en gekweekte soorten.
Juist omdat ze zo makkelijk met elkaar kruisen, gebeurt dat ook spontaan in je tuin.
Er bestaan honderden soorten kleinbloemige tuin viooltjes, die keurig op naam gekweekt worden, mogelijk is dit er een van of een spontane kruising van andere soorten.
Hierdoor wordt het heel erg moeilijk om uit te vinden welke naam jou viooltje heeft.
is het een spontane kruising, dan heeft hij helemaal geen naam.
Hij lijkt veel op de wilde driekleurige viool, maar is daarvoor te donker van kleur.
Ik vermoed dat dit een verwilderde kruising is, dus zonder naam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moet het Driekleurig viooltje zijn (Viola tricolor)...
Eénjarige of tweejarige plant die 5 tot15 cmhoog wordt. De plant heeft een tere weinig vertakte rechtopstaande stengel met eironde tot lancetvormige bladeren met gekartelde tot gelobde bladeren met steunblaadjes.

Bloeit van april tot oktober met alleenstaande witte, gele, paarse of lila bloempjes in allerlei kleurencombinaties. De bloem heeft 5 kroonbladeren, 5 meeldraden en één bolvormige stempel. Na bevruchting bevat de doosvrucht vele bruine zaadjes.

De plant houdt van goeddoorlatende, vochtige, zure tot neutrale zandige grond in de zon en halfschaduw.

De plant komt van oorsprong uit Europa, behalve het Middellandse Zeegebied, Siberië, West-Azië tot aan de Himalaya.
Z512099